کاهش قیمت خودروهای الکتریکی با کمک فناوری باتری نوین
موج جدید فناوریهای باتری
چندین نوع فناوری نوظهور—از جمله باتریهای سولیداستیت (Solid-State)، سدیم-آیون (Sodium-Ion)، لیتیوم–گوگرد (Lithium–Sulfur) و کمپوزیت ساختاری—در حال توسعه هستند تا وابستگی به مواد نادر مثل کبالت و لیتیوم را کاهش داده و امنیت، پایداری و مقرونبهصرفه بودن باتریها را ارتقا دهند.
تحول در صنعت باتری
شرکتهایی مانند CATL در حال کار روی باتریهای سدیم-آیون هستند که میتوانند تا ۹۰٪ هزینهها را کاهش دهند. این باتریها ایمنتر، پایدارتر، و مبتنی بر منابع قابلدسترستر مانند سدیم هستند.
فناوریهای “Cell-to-pack” که با حذف ساختارهای اضافی در بستهبندی باتری باعث بهصرفهتر شدن تولید میشوند، در حال تسریع روند کاهش هزینهها هستند.
آمریکا و دیگر کشورها با تمرکز بر تکنولوژیهایی مانند LFP (لیتیوم آهن فسفات)، در حال تولید داخلی باتریهای ارزانتر، ایمنتر و با طول عمر بالاتر هستند.
کاهش محسوس در هزینه باتریها
طبق پیشبینی تحلیلگران، قیمت باتریهای EV قرار است تا سال ۲۰۲۶ تقریباً ۵۰٪ کاهش یابد که این امر منجر به همقیمتی مالکیت خودروهای برقی با خودروهای بنزینی خواهد شد.
فناوریهایی مانند باتریهای LMR (لیتیوم–منگنز غنی) که توسط GM توسعه یافتهاند، میتوانند با جایگزینی مواد گران، صرفهجویی قابلتوجهی در هزینه ایجاد کرده و فاصلهی قیمت مدلهای برقی و بنزینی را کاهش دهند.
کاربردهای گستردهتر فناوری و بهبودهای تولید
طراحیهایی مثل Structural Battery Composites—باتریهایی که با ساختار خودرو یکپارچه میشوند—میتوانند تا ۵۰٪ وزن کلی سیستم انرژی را کاهش داده و برد خودرو را به میزان چشمگیری افزایش دهند.
پلتفرمهای باتری پیشرفته مانند آنچه GM تحت عنوان Ultium ارائه میدهد، با کاهش تعداد قطعات و سیمکشی، توانسته تا هزینههای تولید را تا ۹۰٪ کاهش دهد و تلاش برای تولید باتری با قیمت حدود ۱۰۰ دلار به ازای هر کیلووات-ساعت را نشان دهد.
جمعبندی
فناوریهای نوین باتری از جمله باتریهای سولیداستیت، سدیم-آیون و LMR در حال تحول صنعت خودروهای الکتریکی هستند. این فناوریها نه تنها وابستگی به مواد نادر را کاهش میدهند، بلکه موجب افزایش ایمنی، پایداری و مقرونبهصرفهتر شدن خودروهای برقی میشوند.
پیشبینی میشود با توسعه این فناوریها، قیمت باتریها تا سال ۲۰۲۶ حدود ۵۰٪ کاهش یابد که منجر به همقیمتی خودروهای برقی با نمونههای بنزینی خواهد شد. همچنین بهبودهای طراحی مانند Structural Battery Composites و پلتفرمهای پیشرفته مانند Ultium نقش مهمی در کاهش هزینهها و افزایش کارایی ایفا خواهند کرد.
با ادامه این روند، شاهد افزایش مقرونبهصرفهتر شدن خودروهای الکتریکی و در نتیجه استقبال گستردهتر از این فناوری پاک در آینده نزدیک خواهیم بود.